Varför får jag ont i ryggen – jag som alltid tränat och hållt igång?

Många undrar varför de får ont i rygg och i andra kroppsdelar trots att de tränar mycket och varit aktiva hela livet.

En vanlig orsak till problemet är att kroppen vid fysisk ansträngning skapar mer mjölksyra än vad den klarar av att rensa ut. Mjölksyra som inte lymfsystemet lyckats transportera bort stelnar och blir som ett klister som limmar ihop muskler, senor och nerver så att dess rörlighet begränsas. Efter en tid blir detta väldigt hårt och rörligheten blir sämre och sämre och kroppen börjar kompensera för att vissa muskler inte fungerar som de ska. Man hamnar i en ond cirkel då man inte kan röra sig som man ska pga smärta.

För att undvika detta är det viktigt att låta musklerna återhämta sig och se till att kroppens avloppssystem, dvs lymfsystemet, får möjlighet att göra sitt jobb.

Många har ju hört begreppet "jogga ner." Men få gör det. När pulsen går ner efter ett träningspass så går även lymfsystemets aktivitet ner direkt men musklerna fortsätter att producera mjölksyra ett tag. Då är det viktigt att "jogga ner". Detta kan bestå av en rask promenad eller lätt jogg eller cykling där man inte skapar ny mjölksyra utan bara får upp pulsen lite så lymfsystemet går igång igen. Detta måste man inte göra i direkt anslutning till träningen men bra att göra inom ett-två dygn innan syrorna omvandlas och stelnar.

Har du ändå lyckats samla på dig en massa slagg som stelnat så behöver man trycka loss detta för att få tillbaka rörligheten och muskelstyrkan igen.

Fortsätt träna men var noga med återhämtningen!

Trevlig helg!

Utvalda inlägg
Inlägg kommer snart
Håll ögonen öppna...
Senaste inlägg
Arkiv
Sök efter taggar
Inga taggar än.
Följ oss
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square

© 2017 by Annika. Proudly created with Wix.com

  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now